From Belem to Manaus with love.

For de forsta, forlat for att vi ar sa daliga pa uppdatera, men de har varit lite mycket nu.. :p

I Belem stannade vi i tva dagar, vi gjorde inget speciellt, bara tog de lugnt och cillade :)
Inge sol for oss har heller, nu kanns som bad och sol va en evighet sen, eftersom belem och manaus som vi nu ar i, ar de regn sesang, de regnar ju inte hela tiden, men ganska mycket, plus att de ar varmt, tank hur fuktigt de blir.. Men vagen till Manaus var dock ett aventyr..

5 dagar pa en bat, da menar jag ingen viking line bat.. Tank er typ djurgards farjan mellan slussen och Gronalund.. Plus att vi sov i Hambockar och de va val 200 stycken i ett och samma rum, helt sjukt trangt..
Men dar traffade vi tva killar som kommer i fran San francissco, Anthony and Brent.. Harliga killar! Efter tusen kort spel, alkohol och timmars av somn borjade alla bli ganska rastlosa.. redan efter tredje dagen :p men de va bara att bita ihop.. Nar vi antligen klev av akte vi till varat hostel, eller?? Nej sjalvklart hade hon som bokade hostelet bokat pa fel hostel.. hander bara oss eller?? haha Till slut fick vi de vi ville ha.. Vi festade en kvall och akte pa en grym fest.. Mycket roligt!

En till kille som hanger med oss som vi traffade pa hostlet ar Miguel som kommer fran Portugal, skonaste killen, Han ar den som kor alla ¨mamma¨ skamten, skonaste kommentarerna, ibland vet man inte ens vad man skrattar at, man bara skrattar for att han gor de.. haha :)

Sa de ar vi 8 som harjar runt har i Manaus!

Sa nu ska jag beratta om varan djungel trip, eller jag kan tyvarr inte beratta allt, de skulle ta evigheter..
Men en kille som Miguel hade traffat tidigare har i Manaus han sa att han va en Guide en serios guide.. Han visade sin sida och alla bilder, klockrent tankte vi! Priset var billagare an alla andra, sa vi korde pa de.. Sa vi akte ut och allt va kaos! TYPISKT OSS, haha berattar mer om den trippen sen, sa imorgon aker vi pa en NY, BRA djungel trip! sen bar de av mot ISLA :D Sa imorgon ska de bli en bra dag! vi stannar 1 natt och 2 dagar!

Horde du Lars, Lyxbrudarna ska till ISLA.. haha stockholms j;vlar :P

Skriver mer sen hors da!!

/A

Resetipps fran oss fem

Just ni befinner vi oss pa bussstationen i St Luis. Har har vi spenderat dom senaste tre dagarna. En mycket mysig liten stad faktiskt. Vi bodde pa ett Hostel dar vardinnan var en kopia av den dumma ankan i Kalle Anka. Ni vet hon den dar svarta? Hon tyckte inte sarksilt bra om oss heller, hur det nu kan komma sig. Vi som alltid ar sa omtyckta overallt liksom. Haha.

Under dom har dagarna har vi aven kommit pa en hel del nya resetipps. Vi kan dra nagra stycken:

1. Om ni ska ut pa kvallen for att handla lite forfriskningar till kvallen, se till sa det inte borjar sporegna, och blixtra samtidigt som hela staden drabbas av stramavbratt.
2. Om ni ska sitta vid ett internet cafe, se till sa ni inte har for mycket packning med er in. Ni kan raka riva ner ett och annat tangentbord eller sa.

Det ar lite pa vagen. Mer kommer.

Nu ska vi kila till bussen som gar om en kvart mot Belem. Dar blir vi i tva dagar innan vi tar en fem dagars bat tur till Manaus. Hors da.

Skot om er tills dess.
/ Vi fem.

Fortaleza-Jericoacoara-Camocim-São Luiz

I mandags var var sista dag i Fortaleza. Hade fyra bra dagar dar med sol och bad pa Croco Beach, Reggae klubben, mysiga middagar,  kaosartade bussresor och lite till.
Eftersom vi fem inte ar dom basta pa att planera, eller att komma i tid sa tyckte vi att det var pa tiden att vi fick lite struktur pa resan. Sa vi gick till en resebyra och fixade bussresor till Jericoacoara, São Luiz och en bat tur fran Belém till Manaus. Sa i mandags kvall tog vi vara grejer for att aka en 7h lang bussresa till Jeri. Kvinnan pa resebyran sa bussen skulle aka hela vagen fram till varan pousada och allt skulle bli jatte bra och bla bla bla. Sa vi satte oss pa bussen vid atta, 6 timmar senare stannar den i Jijoca. Nat litet skit stalle dar vi visste att vi inte skulle ga av, vi skulle ju till Jericoacoara.. Men nar hela bussen hade tomts och det bara var vi kvar, da forstod vi att det var nagot som var fel.. Tydligen skulle vi ga av dar, mitt i ingenstans, for att ta en buss som var ungefar som Lennaktten. Fast en buss, isch. Efter att ha akt i cirka en och en halv timme kom vi antligen fram!
Jericoacoara var varldens mysigaste lilla by. Sand overallt, jatte manga restauranger, surf shops och stand som saljer caiprioska i varje gathorn.
Vi borjade dagen pa stranden, pallade bara vara dar i cirka 2 timmar innan vi alla var skapligt branda och helt tackta av sand. Efter att ha atit lunch pa ett stalle som, tro det eller ej, spelade Bo Kaspers Orkester i hogtalarna gick vi for att kolla pa nar en tjej gav lektioner i samba. Sjukt duktig tjej som senare fick aven oss att ta en lektion!
Sa innan det var var tur att se hur mycket samba blod vi hade i adrorna gick vi ner till stranden for att se pa soluppgangen och den dagliga capoeira "uppvisningen". Galen sport som gav oss ett nytt resetips: "Sta aldrig for nara under en Capoeira uppvisning, du kan fa bade sand och sparkar i ansiktet".
Efter capoeiran var det da dags for samba lektionen. Sa javla roligt! Sjukt svart och fantastiskt svettigt. Tank er ett spinningpass, ganger tio i 40 graders varme. Det var vi efter 2 timmar. Men latch, sa roligt som vi hade sa var det sa vart det!
Pa kvallen sen hade vi fodelsedagsmiddag for mig, Sara. Mycket mat och goda drinkar. Perfekt avlsut pa en perfekt dag.
Tidigt imorse akte vi vidare annu en gang. Nu mot Camocim dar vi skulle vara hela dagen, fran klockan 9 tills klockan 02 inatt nar var buss mot São Luiz gar. Jatte liten stad med inte mycket att se, sa vi tog in pa ett hostel och sov oss igenom var forsta molniga dag pa denna resa. Vi ska stanna i São Luiz i kanske 4 dagar innan vi maste ta oss upp till Belém. Darifran ska vi ta en battur till Manaus, som tar 5 dagar. Sen blir det Amazonas pa obestamd tid. Efter det far vi se var vi hamnar!

tjena bagheera
/Sara

Lite bilder

Beachparty in Fortaleza

Igar ville vi ner till stranden och bada, men kvinnan som jobbar har sa att den narmaste stranden ar for farlig for att bada med alla undervatten strommar om jag fattade det ratt. Tror det mest hanger massa surfare och duktiga simmare dar. Sa vi fick tipset om att aka till en annan strand langre bort.  Vi tog bussen dit och stranden var mycket fin. Det fanns dessutom pool och Hebecca trivdes som fisken i vattnet. Vet inte hur lange hon har tjatat efter pool. Sa kb och Heb hangde dar medan vi andra stekte pa stranden.
  Som alltid nar en dag har vart underbar sa kan det ju inte alltid sluta bra ocksa. Nar vi ska hem igen hoppar vi pa fel buss sa vi ar tvugna att hoppa av och byta. An en gang ar vi som apor pa zoo och alla brassar blir involverade. Tur som det va kom det en surfare forbi och kunde tack och lov engelska sa han var hjalpsam och hjalpte oss till bussen vilket vi absolut inte skulle ha hittat sjalva. Nar vi sedan kom hem hade han ringt runt till hostelen och letat efter oss for att kolla att allt hade gatt bra, Gulliga han da. :) Tack!

Nar vi kom hem sen hade kvinnan pa hostelet tva kompisar har som ville ta oss med till en strandklubb dar det var reagge tema. Det ar reagge ¨festival¨ har nu. Sa det tyckte vi lat roligt. Sa senare pa kvallen akte vi ut dit och det var hur kul som helst. Tank er, precis vid havet, harliga manniskor och skon musik. Livet vi lever nu!

Idag akte tjejerna tillaka till stranden och jag stannade hemma. Madde inte sa bra idag och behovde ta det lite lugnt fran solen. Stekte lite mycket igar. Sa anda gangen jag vart ute idag var nar jag sprang till affaren. Haha var lite radd att for forsta gangen ga sjalv har.. Men det gick bra.

Hoppas att dom kommer hem snart sa jag far mat. Och hoppas dom satte sig pa ratt buss idag. :P

Bilder kommer snart

-Michaela

Restips nr 1 : Ak aldrig beach buggy med en forare som ar full & hog, slutar inge bra.

Alexandra har, nu sitter jag i Fortaleza efter 8 timmarsbuss. De va helt okej, forutom AC:n och jag har blivit sjuk. Har fruktansvart ont i halsen och snorar som en idiot..

Vi lamnade underbara Natal igar kl 9. Kandes lite sorgligt. Forsta dagen stotte vi ju ihop med 3 grabbar fran gbg, Som vi hangde ganska mkt med, aven manga av de inhemska manniskor.. som rebbe tidigare skrev :) Haft helt galet roligt med dom, Festat en del, vilket vi inte trodde men de blev 5/7 dagar.. Vissa mer eller mindre ;) Pa dagarna lag vi mest pa stranden och tog de lugnt.. Ska forsoka ladda upp bilder, har manga harliga..

Jag onskar verkligen att ni kunde se allt jag ser, upplevt allt jag upplever.. Jag ar sa otroligt Lycklig att jag gor den har resan, jag tror inte jag har skratta sa har mycket.. Alskar mitt liv..

Nara doden upplevelse? vi akte Beach buggy sista dagen innan vi skulle lamna natal, Allt borjade as bra, sjukt roligt! Vi hade en as skon forare som dunkade musik och korde galet,men under kontroll.. Vi akte runt och sag jatte fina strander och utsikter.. Vi akte waterslide, sjukt roligt. Sen kom vi till sista stoppet dar vi skulle ata, men dom hade inte de vi ville ha, men vi stannade kvar dar solade badade lite. Vi stannade val i 2timmar. Sen nar vi ska aka sa borjar han bette sig otroligt konstigt, han holl pa baka in i saker kunde inte vaxla ,helt skum.. desutom sa kunde han inte sa bra engelska och vi portugisiska.. KAOS iaf, han gasar som en idiot haller pa kora av, skrapar i sidan pa bilen i mot en vagg, kor MOT alla andra beach buggys, till slut far vi nog vi skriker pa honom och kliver ut ur bilen, dar star vi helt ensamma mitt i ingenstans.. Vet inte om vi skulle skratta eller grata.. men sen sa han att han skulle skarpa sig, sa vi hoppade in och ville bara hem.. Men tror ni de? Nu va han ju bara annu argare korde mer som en idoit, hog som ett hus.. herregud men sen kor han oss till ett stalle mitt i ingenstan dar de ¨bor¨ folk, sa alla blev involverade sa klart, annu en gang kande jag mig som en apa i en bur..  Alla stod och tittade och skrek pa han foraren, trodde nagon skulle borja slass snart.. Mikkis haller pa att svimma, Linnea grater.. just nu as garvar jag, men da va de fan inte roligt.. Men till slut fick vi aka med en annan kille som korde oss till Hostlet.. sa vi klarade oss oskadda :)

Vill tacka sa mycket till, ALEX, JONAS och MARTIN! tack for tipset ;)